O wypadek w pracy wcale nie jest trudno – i to nie tylko gdy mówimy o pracy fizycznej, ale również biurowej. Na przykład pożary instalacji czy urządzeń elektrycznych zdarzają się w biurach stosunkowo często. O jakich zatem dziesięciu najważniejszych rzeczach, jeśli chodzi o bezpieczeństwo biura, zawsze powinniśmy pamiętać?
1. Nie można zamykać biura na klucz
To jedna z podstawowych zasad BHP. Zamykając biuro, utrudniamy pracownikom wydostanie się z niego podczas awaryjnej sytuacji, na przykład pożarowej.
2. Do biura muszą prowadzić schody
W wielu nowoczesnych biurowcach pracownicy nie wyobrażają sobie życia bez wind. Ale w przypadku pożaru, wina może być śmiertelnie niebezpieczną pułapką. Dlatego w biurze muszą być odpowiednie schody – najlepiej gdy są bezpieczne i antypoślizgowe.
3. Wymiary biura muszą być odpowiednie
Również wymiary biura są ściśle określane przez reguły BHP. Każda osoba, która pracuje w biurze powinna mieć 13 metrów sześciennych wolnej objętości pomieszczenia. Jeśli chodzi o podłogę, to każdy pracownik musi mieć przynajmniej 2 metry kwadratowe. Pomieszczenie biurowe nie może być też niższe niż 3 metry.
4. Pamiętajmy o gaśnicach
Nie można oczywiście zapominać o gaśnicach. Zgodnie z polskimi przepisami, jedno takie urządzenie powinno przypadać na 100 metrów kwadratowych powierzchni strefy pożarowej w budynku. Oczywiście gaśnice powinny spełniać odpowiednie normy, warto też pamiętać, że różne modele gaśnic są przeznaczone do gaszenia różnego typu pożarów i materiałów.
5. Przeszkolony personel to bezpieczny personel
Teoretycznie szkolenia BHP są obowiązkowe, ale w praktyce ich jakość jest bardzo różna. Warto więc zainwestować w specjalistyczne kursy przeciwpożarowe, które dadzą pewność, że pracownicy będą wiedzieli co robić, w wypadku pożaru czy innego podobnego zdarzenia.
6. Pierwsza pomoc to podstawa
Z zasadami pierwszej pomocy jest podobnie, jak z zasadami BHP. Teoretycznie wszyscy je znają, ale w praktyce jest dużo gorzej. Dobrym pomysłem mogą być więc nie tylko kursy pierwszej pomocy, ale też tablice czy foldery, które przypomną pracownikom o tych zasadach.
7. Ściany muszą być odpowiednio oznakowane
Nawet jeśli pracownicy są przekonani, że świetnie znają budynek, to w sytuacji awaryjnej odpowiednie plakietki, kierujące do wyjścia ewakuacyjnego mogą im uratować życie. Dodatkowo, w biurze mogą przebywać zupełnie obce osoby, które kompletnie nie znają budynku. Dla nich plakietki są wręcz niezbędne, by się wydostać w odpowiednie miejsce.
8. Apteczki muszą się znajdować w widocznych miejscach
Apteczka pierwszej pomocy powinna się znajdować w bezpiecznym i łatwo dostępnym miejscu. W sytuacji kryzysowej liczą się często nie tylko minuty, ale wręcz sekundy, dlatego łatwy dostęp do apteczki jest zupełnie kluczowy.
9. Niepalne worki również mogą się przydać
Oczywiście zdrowie i życie pracowników jest zawsze najważniejsze. Ale w sytuacji, gdy mamy pewność, że nic im nie zagraża, można pomyśleć też o kluczowych dokumentach z punktu widzenia firmy. Dlatego najważniejsze akta można przechowywać w workach, które ochronią je przed wodą oraz ogniem.
10. Warto zainwestować w system przeciwpożarowy
Jeśli dopiero rozglądamy się za biurem, warto wybrać taki budynek, który jest wyposażony w specjalistyczny system pożarowy. Szybko zareaguje on np. na dym, poinformuje służby i uruchomi zabezpieczenia. Można oczywiście też zainstalować taki system na własną rękę. Nie jest to tanie, ale w końcu na bezpieczeństwie oszczędzać się nie powinno.
Zabezpieczenia przeciwpożarowe w szerokim asortymencie znajdziesz na http://www.hydronetka.pl/