Choć wydaje się, że na rynku sklepów zoologicznych jest dosyć sporo, nadal branżę zoologiczną można uznać za taką, która w Polsce dopiero się rozwija. Osoby, które marzą o własnym sklepie z artykułami dla zwierząt, mają sporo możliwości, a także mogą ubiegać się o dotacje na założenie działalności zarówno z funduszy krajowych, jak i unijnych.
Sklepy zoologiczne to miejsca, w których klienci poszukują nie tylko markowych czy specjalistycznych karm, ale również wielu innych akcesoriów – od misek i legowisk, przez specjalistyczne preparaty na pchły czy kleszcze, aż po wiele bardziej unikalnych produktów. Właściciele czworonogów to grupa klientów, którzy nie oszczędzają na swoich pupilach i poszukują dla nich produktów jak najwyższej jakości.
Założenie sklepu zoologicznego wiąże się jednak ze sporym kapitałem, jaki trzeba mieć na start. Przyszły właściciel sklepu, w zależności od lokalizacji czy oferty musi mieć na samym początku od kilkudziesięciu do nawet około 150 tysięcy środków, które włoży w rozpoczęcie inwestycji. Bardzo wiele zależy od lokalizacji – jeśli interesuje nas sklep zoologiczny Kraków czy jakiekolwiek inne duże miasto, trzeba liczyć się z tym, że jest to już rynek dosyć mocno wypełniony i nowy podmiot w branży musi mieć coś, czym przebije konkurencję. O takich kwestiach warto pamiętać już na etapie biznesplanu, który zawsze warto stworzyć przed rozpoczęciem działalności.
Biznesplan jest konieczny przede wszystkim przy ubieganiu się o różnego rodzaju dotacje. Bez względu na to, czy są to środki krajowe czy unijne, beneficjent konkretnego programu musi udowodnić, że ma już konkretny plan i wizję na rozwój firmy oraz że jest w stanie przetrwać na konkurencyjnym rynku. W biznesplanie warto umieścić wszystkie informacje związane z zakładanym sklepem zoologicznym – bardzo ważna jest jego lokalizacja oraz forma działalności – czy będzie to sklep stacjonarny czy internetowy. Inwestując w sklep zoologiczny Kraków zdecydowanie trzeba będzie mieć większe środki, jeśli działalności miałaby być stacjonarna.
W każdym biznesplanie powinna również znaleźć się dokładna analiza rynku oraz konkurencyjnych firm, które się na nim znajdują. Przyszły właściciel sklepu powinien dokładnie ustalić, jakie produkty będzie miał w ofercie, skąd będzie je sprowadzał, gdzie będzie je magazynował i w jaki sposób będzie dostarczał je klientom. Co więcej, warto również zamieścić dokładną strategię reklamy i promocji – chodzi o to, by pokazać podmiotowi udzielającemu dotacji, że właściciel będzie potrafił dotrzeć do potencjalnych klientów i stale rozwijać rynek zbytu. W biznesplanie nie można zapomnieć o reklamie w internecie czy na portalach społecznościowych, które są obecnie jednym z najskuteczniejszych narzędzi i nośników reklamowych.
Biznesplan powinien być dokumentem dokładnie przemyślanym i zawierającym wszystkie niezbędne informacje. Im lepiej i dokładniej będzie on stworzony, tym większe szanse na otrzymanie dotacji. Ich wysokość bywa różna w zależności od źródła finansowania, zawsze jest to jednak dodatkowy zastrzyk gotówki w wysokości od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy, o który warto zawalczyć. Dodatkowe środki finansowe szczególnie na początku działalności są dla właściciela sporym ułatwieniem.