Dobra promocja i systematyczne wypracowywanie renomy firmy to podstawowe dwa klucze do odniesienia sukcesu w biznesie. Nie ważne, czy mowa o przedsiębiorstwie handlowym, usługowym, czy produkcyjnym – bez klientów żadna firma nie będzie istnieć. Trzeba tylko znaleźć najlepszy sposób na zdobycie kontrahentów i wypromowanie własnej marki.
To, co widać
Podejmując decyzję o założeniu własnego biznesu, młody przedsiębiorca głównie skupia się na tych elementach reklamy i promocji, które będą widoczne dla potencjalnego klienta. Mowa więc o różnego rodzaju szyldach, banerach, rozdawanych ulotkach, czy wykupionych reklamach na billboardach. To stosunkowo dobry sposób na przyciągnięcie zainteresowanego klienta, który nie ma pojęciu o istnieniu danej firmy. Zwłaszcza, jeśli jej siedziba mieści się na uboczu albo w mało uczęszczanej uliczce.
Niestety, jest to metoda dosyć droga. Wykonanie każdego plakatu czy szyldu to rząd wartości kilku tysięcy złotych. Dlatego nie należy od razu na starcie przesadzać z ilością reklam. Jedna, maksymalnie dwie, w dobrze widocznym miejscu powinny wystarczyć. Warto natomiast pomyśleć o promocji w mediach i Internecie. Koszt przedrukowania reklamy w dużym piśmie to rząd kilkuset złotych, a grono odbiorców potrafi być naprawdę duże.
Internet
Nie można zapominać o tak potężnym narzędziu, jakim jest Internet. Firmę można promować za jego pośrednictwem zarówno sposobami darmowymi, jak i płatnymi. Oferowane usługi i towary można reklamować na specjalistycznych portalach internetowych i na mniejszych forach lub giełdach. Obecnie, koniecznością staje się założenie własnej strony internetowej, która będzie zawierać podstawowe informacje o działalności firmy, ale również poglądowy cennik, czy osiągnięcia.
Można zastosować technologię, która pozwoli na prowadzenie dyskusji z kontrahentami czy odpowiadanie na pytania zadane przez klientów. W ramach portalu można prowadzić również blog o charakterze działalności firmy. Najważniejsze jest, by było widać, że strona jest bardzo często odwiedzana przez administratora i modyfikowana. Wrzucone i zapomniane strony internetowe nie dają wymarzonego rezultatu. Konieczne jest również odpowiednie wypromowanie samej strony, do czego można zatrudnić specjalistę, którego usługi nie są strasznie drogie, a pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwarek jest niezwykle skuteczne.
Gadżety na konferencjach
Wzięcie udziału w konferencjach czy targach specjalistycznych to nie tylko bardzo dobry sposób na promocję, ale również i zaszczyt. Warto dowiedzieć się o terminach wszystkich branżowych spotkań i starać się wziąć w nich udział. Dzięki temu firma otrzyma bezpośredni dostęp do rzeszy klientów, którzy z założenia są zainteresowani prezentowanymi rodzajami usług i towarów.
Warto zaopatrzyć się w sporą ilość wizytówek (polecamy tego producenta wizytówek wypukłych – korzystaliśmy ) oraz ewentualnych gadżetów firmowych. Mogą być to długopisy czy małe kubki, jeśli jednak wydarzenie jest bardzo znaczące, a przedsiębiorstwo dysponuje trochę większym budżetem, można zastanowić się nad nieszablonowym drobiazgiem, który koniecznie musi kojarzyć się bezpośrednio z nazwą i działalnością firmy. Jest to też świetna okazja, by zawrzeć znajomości z ludźmi „z branży”, którzy w przyszłości mogą polecać nas innym.
Opinia klienta
Najlepszą metodą na promocję własnej firmy jest utrzymywanie dużej liczby zadowolonych klientów. Opinia o dobrej jakości usługach i tanich towarach będzie przekazywana z ust do ust, a kontrahenci sami będą stopniowo napływać. Niezwykle ważne jest również zainteresowanie oceną działalności, jaka jest nam wystawiana. Zwykłe pytanie o zadowolenie klienta, gdy ten do nas przychodzi, jest sprawdzoną metodą.
W przypadku większych firm można pozwolić sobie na przeprowadzanie nienachalnych ankiet. Konsument, który widzi zaangażowanie przedsiębiorstwa i chęć ciągłego doskonalenia się, łatwiej wybacza ewentualne problemy i pomyłki. Zawsze trzeba mieć uśmiech na twarzy i oferować najwyższą jakość usług. Próba zaoszczędzenia pieniędzy na kliencie czy oszustw bardzo szybko są wykrywane i przekazywane między sobą przez ludzi, którzy odwiedzają firmę.