Jaki jest stan polskich dróg?

Zdjęcie do artykułu nr 3

Bardzo powszechna jest opinia mówiąca o tym, że drogi w Polsce są źle wykonane, niewłaściwie rozwinięte, często dziwnie oznakowane i zaniedbane, a przez to wyboiste i pełne dziur. Przechadzając się po ulicach naszych miast z jednej strony trudno się z tym nie zgodzić, z drugiej jednak warto przyjrzeć się całościowej sytuacji w naszym kraju, a nie tylko opierać opinie na kilku skrajnych przypadkach.

Ocena stanu dróg w Polsce

Według oficjalnych raportów sieć dróg ekspresowych i autostrad w naszym kraju ma łączną długość ponad 3 000 km, a w realizacji jest mniej więcej kolejne 1000 kilometrów. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad stan tych dróg jest z roku na rok coraz lepszy i co roku GDDKiA przeprowadza badania, mające na celu zebranie potrzebnych informacji o stanie nawierzchni. Biorą oni pod uwagę takie parametry jak poziom spękania, głębokość kolein, stan ogólny nawierzchni, właściwości przeciwpoślizgowe, równość nawierzchni i jej ugięcie. Każdy z tych parametrów jest przyporządkowany do odpowiedniej kategorii w skali: A – dobry, B – Zadowalający, C – niezadowalający, D – zły. Po ocenieniu parametrów przyporządkowuje się każdy odcinek drogi do klasy odzwierciedlającej jej ogólny stan tzn. A – stan dobry, B – stan zadowalający, C – stan niezadowalający, D – stan zły.

Określenie powyższych klas wyznacza dodatkowo jeden z trzech określonych poziomów stanu nawierzchni:

  • poziom pożądany – dobry, mieszczą się w nim klasy A i B,
  • poziom ostrzegawczy – niezadowalający, mieści się w nim klasa C,
  • poziom krytyczny – zły, mieści się w nim klasa D.

Faktyczny stan dróg

Z danych opublikowanych kilka lat temu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że ponad 60% dróg w Polsce nie wymaga żadnych prac naprawczych i jest zdatna do komfortowego użytkowania. Natomiast reszta musi jak najszybciej zostać poddana koniecznym zabiegom. Jednak wszystko to dynamicznie się zmienia.

Inaczej sprawy mają się w przypadku dróg lokalnych w miastach i wsiach. Ich stan istotnie pozostawia wiele do życzenia, a dziury które powstają z powodu różnych czynników, są naprawiane za rzadko i nie dokładnie, przez co skutki działań naprawczych są krótko trwałe.

Często można spotkać się z tłumaczeniami wedle, których stan dróg w naszym kraju nie jest dobry z powodu specyficznego klimatu. W zimie temperatury ujemne występują na przemiennie z temperaturami dodatnimi, co zwiększa stopień uszkodzeń wynikających z zamarzania wody zostającej na jezdni. Innym istotnym powodem są za ciężkie samochody poruszające się po niedostosowanej do tego nawierzchni. Czasem jest to nieuniknione nawet mimo zakazów, np. gdy toczą się jakieś prace budowlane.

Dalsza perspektywa

GDDKiA twierdzi, że polskie drogi są w większości wykonane z asfaltu co ma się zmienić. Nowe drogi zgodnie z planami powinny być wykonywane z betonu, który jest bardziej odporny i mniej podatny na wszelkie uszkodzenia. Jednak jeżeli jakieś uszkodzenie będzie miało miejsce jest ono trudniejsze do usunięcia. Z kolei na drogach asfaltowych często pojawiają się różnego rodzaju usterki, drogi te są mniej trwałe i odporne, ale naprawy są łatwiejsze i tańsze.

Więcej informacji

Dowiedz się więcej o budownictwie drogowym i produktach do budowy dróg – masa bitumiczna, taśmy i wiele innych – sprawdź!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>