Konsolidacja spółek kontra sytuacja pracowników

merger

Łączenie, inaczej fuzja spółek jest spowodowana różnymi czynnikami i niesie za sobą równie wiele konsekwencji. Oprócz zmiany właściciela, pracownicy zyskują również nowego przełożonego, co może owocować nowymi zasadami współpracy. Sprawdźmy, co zmienia się dla pracowników oraz czy mają się czego obawiać.

Co z pracownikami?

W wyniku połączenia dwóch spółek czy inaczej przejęcia jednej spółki przez właścicieli innej pracownicy zyskują nowego pracodawcę. Zgodnie z ustawą nowy właściciel spółki staje się automatycznie nowym pracodawcą i stroną w stosunku pracy, jednak nie jest to powodem do powiadamiania pracowników o zmianie. Co jest ważne, nowy pracodawca nie ma prawa do żadnych zmian w stosunku pracy, wynikających z umowy zawartej między pracownikami, a poprzednim pracodawcą, nawet jeśli były to ustalenia ustne. Jedyną możliwością zmiany dotychczasowych warunków zatrudnienia jest wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy.

Jeśli chodzi o dalszą współpracę w firmie z nowym pracodawcą, to pracownik ma dwa miesiące na podjęcie decyzji, czy zostaje w pracy z nowym przełożonym czy z niej rezygnuje. W przypadku rezygnacji z pracy pracownik nie musi dostarczyć wypowiedzenia o pracę, a rozwiązanie umowy przebiega na podstawie siedmiodniowego uprzedzenia pracodawcy. Skutkuje to takimi samymi konsekwencjami, jak rozwiązanie umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

Praca na podstawie różnych umów

W spółkach spora część osób pracuje na podstawie innych umów niż umowa o pracę, na przykład na podstawie powołania, mianowania, wyboru czy spółdzielczej umowy o pracę. Sytuacja tych osób w świetle połączenia dwóch spółek także jest wyjaśniona. Wszyscy pracownicy pracujący na podstawie tych właśnie umów mają prawo poznać zmiany we współpracy i otrzymują czas wyznaczony przez nowego pracodawcę, ale nie dłuższy niż siedem dni na ustosunkowanie się do tych zmian. W przypadku odmowy następuje wypowiedzenie umowy, liczone w taki sam sposób od dnia, w którym ta odmowa o przyjęciu warunków została złożona. Jest to traktowane tak samo jak rozwiązanie umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

Dodatkowo ustawa gwarantuje pracownikom przejętej spółki rok czasu, kiedy nowy właściciel stosuje się do zarządzeń ustalonych przez poprzedniego właściciela- dotyczy to zatrudnienia zbiorowego. Dobrym rozwiązaniem, dobrze widzianym przez pracowników jest ich pisemnie poinformowanie o zmianie właściciela spółki czy jej przejmowanej części, o terminie i powodzie takiego stanu rzeczy, a także informacja, jak zmienią się warunki pracy pracowników. Każdy z nich powinien otrzymać taką informację minimum 30 dni przed planowaną zmianą.

Co dadzą zmiany?

Często zmiany związane z połączeniem się dwóch spółek nie są zasadniczo odczuwalne przez pracowników lub w niewielkim stopniu wpływają na ich warunki pracy. Wcześniej wymieniono najważniejsze kwestie, które powinny zainteresować pracowników dotkniętych zmianą, jaka jest spowodowana połączeniem spółek. Warto jednak wiedzieć, że prawo pracy staje po ich stronie, gwarantując im przede wszystkim wiedzę, oswojenie się z nową sytuacją, a także możliwość rezygnacji z pracy na nowych warunkach w obopólnym porozumieniu.

Źródło: www.spolki-excelio.pl

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>