Marketing offline – czy warto?

142234912121774200

By odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule winniśmy zastanowić się na czym przede wszystkim, przez te wszystkie wieki minione, opierała się reklama – cały przekaz informacji w ogóle. Człowiek bardzo późno osiągnął popularną społecznie umiejętność czytania. Pierwsze przekazy historyczne są to malowidła naskalne. Zawsze bardziej na człowieka działał przekaz w postaci rysunku niż tekstu – przynajmniej dopóki nie nauczyliśmy się alfabetu.

Obecnie tego typu przekaz opanowała telewizja. Reklamy za jej pośrednictwem są jednak niezwykle drogie i tylko przedsiębiorstwa o sporym kapitale mogą sobie pozwolić na wykorzystanie tego kanału, w dotarciu do konsumenta. Stawia się więc na marketing internetowy, który jest o wiele tańszy. Pytanie jednak brzmi: czy to wystarczy? Może warto by było zabiegi reklamowe w Sieci wspomóc działaniami w realnym świecie?

Weźmy sobie za przykład sklepy internetowe. Sprzedając powiedzmy kosmetyki, czemu nie zastanowić się nad reklamą w gazecie, której głównym odbiorca są kobiety? Tygodniki, miesięczniki itd. również posiadają w sobie magię płynącą z obrazu. Kupują je ludzie, których interesuje ich treść. Ich sprofilowane przeznaczenie pozwala więc na dotarcie do właściwej grupy odbiorców. Problemem jest jednak brak możliwości ocenienia wsparcia przychodów sklepu internetowego z tytuły zastosowania tego zabiegu marketingowego.

Jest to na pewno najtańszy – nie licząc konkursów, które sklepy internetowe uwielbiają urządzać – sposób na zareklamowanie swojej działalności. Koszty takiego przedsięwzięcia porównuje się też czasem do ceny reklamy radiowej. Wartość rachunku zależy jednak od zasięgu, jaki chcemy osiągnąć (tańsza jest promocja regionalna niż ogólnokrajowa).

We współczesnym społeczeństwie nie wystarczy jednak sam przekaz obrazowy. Może nie jesteśmy społeczeństwem najbardziej wrażliwym na słowo pisane, jednak w dobie marketingu opartego na metaforach rysunkowych, treść haseł i komentarzy do części wizualnej jest na pewno bardzo istotnym elementem. Chodzi tu o zapamiętanie nas przez odbiorcę. Obraz jest efemeryczny. Człowiek w drodze do pracy jest atakowany całą masą obrazów i trudno jest mu zapamiętać wszystko – to hasło jest kluczem do sukcesu. Miłe dla ucha, dobrze smakujące na języku i wywołujące efekt miłego zaskoczenia swoją prostotą. Poza tym krótkie i proste w zapamiętaniu – najlepiej w oparciu o nieskomplikowany proces kojarzenia.

Kompleksowa kampania reklamowa składa się z metod online (np. pozycjonowanie strony internetowej) i offline (prasa, radio, sponsorowanie czegoś w mediach). W taki sposób pokazujemy się klientowi. Warto jednak uświadomić sobie, że wybór odpowiedniej kampanii marketingowej winien zawierać w sobie dogłębne przemyślenia nad charakterem sprzedawanych produktów. Taka inwestycja powinna być poprzedzona skrupulatną i jak najbardziej realnie skonstruowaną oceną możliwości zysku w danej branży. Naturalnie można eksperymentować i np. prowadzić kampanię w sposób dwutorowy, jednak jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie dla tych przedsiębiorstw, gdzie funkcjonuje zarówno sklep stacjonarny jak i ten w internecie. Cała reszta to obiektywna ocena niuansów i możliwości przebicia się metodą offline marketingu.

Każda firma powinna mieć jednak swoja stronę internetową, bo to właśnie w sieci szukamy najczęściej potrzebnych nam informacji. Konkluzją może tu więc być stwierdzenie, że nie posiadając zaplecza marketingowego online (pozycjonowanie i unikalne treści na stronach internetowych) dużo tracimy, natomiast offline marketing, w wyżej wymienionej działalności sklepu internetowego, nie zawsze jest godny uwagi.

Artykuł powstał we współpracy z agencją marketingową nprofit.pl

Może zainteresuje Cię także...

Komentarzy

  1. Karol pisze:

    witam serdecznie! spędzam kolejne nudne, niedzielne popołudnie na poszukiwaniu ciekawego miejsca z jakimiś fajnymi informacjami – i właśnie je znalazłem! ciesze się, że są osoby, które prowadzą bloga w taki sposób jak Ty – dzieki Wam można w sieci znaleźć nie tylko wiele ciekawych informacji ale i odpocząc

  2. Darek pisze:

    Witam ja uwqażam, że warto pracować w marketingu offline, jeśli ktoś ma gadane i potrafii sprawić, że druga strona będzie pragnąć, żeby posiadać dany produkt, który mamy do sprzedania. Jednak kiedy jesteśmy nieśmiali to nie polecałbym tego sposobu zarobku, ponieważ stracimy tylko pieniądze i nasz cenny czas.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>