Prawo amerykańskie: Odszkodowanie za Okresową Pełną Niepełnosprawność

367541933-urn-newsml-dpa-com-20090101-150206-99-03047_large_4_3-Bef

Okresowa Pełna Niepełnosprawność – czym jest?

Zanim przystąpi się do tematu odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu, warto najpierw wyjaśnić, czym jest tzw. Okresowa Pełna Niepełnosprawność (TTD). To czas, w którym pracownik jest niezdolny do powrotu do swoich obowiązków lub wykonuje inne, lżejsze. Wówczas pracodawca jest zobowiązany wypłacać mu odszkodowanie do momentu jego wyzdrowienia.

Ile wynosi odszkodowanie TTD?

W istocie to 2/3, czyli ponad 66% wartości tygodniowego wynagrodzenia poszkodowanego, które są jeszcze poddane minimalnym i maksymalnym ograniczeniom. Co jeżeli pracownik otrzymuje pensję co miesiąc (a tak jest przecież w większości przypadków)?

W takiej sytuacji konieczne jest obliczenie Przeciętnego Tygodniowego Wynagrodzenia (PTW). PTW posiłkuje się na nieopodatkowanym wynagrodzeniu brutto przez 52 tygodnie przed czasem wypadku. Jeśli natomiast poszkodowany był zatrudniony krócej niż 52 tygodnie, PTW oblicza się  na bazie liczby tygodni faktycznego stażu pracy.

Powyższe zasady są jednak ogólnym ujęciem sprawy. W rzeczywistości obliczanie PTW nie jest czynnością oczywistą i banalną, a jego wynik jest zależny od wielu indywidualnych warunków danego przypadku.

Odszkodowanie TTD nie może być wyższe niż PTW pracownika

Najmniejsza wartość odszkodowania TTD wypłacana jest na podstawie minimalnego wynagrodzenia stanowego bądź federalnego. Z kolei maksymalne odszkodowanie TTD wynosi ponad 133% stanowego PTW (w dniu wypadku). Minimalne i maksymalne stawki są do wglądu na stronie www.iwcc.il.gov/.

Odszkodowanie TTD nie przysługuje za pierwsze trzy utracone dni robocze (wyjątek następuje w przypadku, gdy pracownik nie jest zdolny do jakiejkolwiek pracy przez przynajmniej 14 dni). Jednak należy pamiętać, że pracodawca musi wypłacić pierwszą ratę odszkodowania w czasie 14 dni od uzyskania zgłoszenia wypadku. Pracodawca powinien wypłacić TTD w dokładnie takich samym odstępach czasu jak przed wypadkiem jego pracownika. Jeśli któryś z powyższych warunków zostanie przez pracodawcę złamany, pracownik zyskuje prawo do złożenia wniosku u rozjemcy z prośbą o nałożenie na niego kary pieniężnej.

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Komentarzy

  1. Owen98 pisze:

    Czy redakcja nie orientuje czy za granicami Polski (dokładnie w USA) można korzystać z usług adwokata, który prowadzi praktykę zarejestrowaną w Polsce? Dostałem namiary na dobrego adwokata (tutaj jego dane http://adwokat-riedel.pl) i nie wiem czy mogę go zatrudnić to spraw o odszkodowanie w USA?

  2. Adelajda90 pisze:

    U nas w firmie był kiedyś problem z klientem, który chciał odszkodowanie za to, że nie mógł umyć rąk w toalecie bo nie było akurat wody (awaria czy coś). Sprawę oczywiście umorzono w sądzie ale szef dla świętego spokoju zainwestował w remont łazienki. Kupił suszarki do rąk jak te tutaj http://lineatrade.net/produkty/suszarki-do-rak-i-wlosow, nowe boksy toaletowe, lustra itd. Lepiej dmuchać na zimne.

Odpowiedz na „Adelajda90Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>