Asertywność w pracy

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zachowania asertywne są pożądane zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. W naszych powszechnych przekonaniach asertywność często sprowadzamy do umiejętności mówienia nie i odmawiania, w rzeczywistości jednak jest to zestaw wielu zachowań, dzięki którym czujemy się bardziej pewni siebie, kompetentni i w zgodzie z własnymi przekonaniami.

Zachowania asertywne polegają na umiejętności wyrażania własnego zdania przy jednoczesnym poszanowaniu zdania rozmówcy, a także na stawianiu jasnych granic. Osoba asertywna jest pewna siebie, opanowana, świadoma swoich możliwości i umiejętności. W życiu codziennym często utożsamiamy zachowania asertywne z agresją, gdy tymczasem znajdują się one praktycznie na przeciwległym biegunie.

Jak asertywność przydaje się w pracy

Wiele osób obawia się bycia asertywnym, gdyż odmawianie i wyrażanie swojego zdania może wiązać się z przykrymi konsekwencjami. Boimy się, że współpracownicy lub szefowie nie będą nas lubić i będziemy negatywnie postrzegani. Jednak w rzeczywistości asertywność bardzo nam w pracy pomaga, buduje wizerunek osoby zaangażowanej, zmotywowanej i kompetentnej, która jest świadoma swoich umiejętności i możliwości, a jednocześnie dba o siebie, swój czas i nerwy.

Osoby asertywne są spokojne, nie obrażają się, nie przytakują wszystkim dookoła i nie negują pomysłów innych osób. Takie osoby są pozytywnie odbierane przez współpracowników, łatwiej się z nimi współpracuje i tworzy przyjazną atmosferę w miejscu pracy. Asertywność sprawia też, że jesteśmy bardziej spokojni i nie odczuwamy żadnych wewnętrznych rozterek i sprzeczności. Takie cechy również doskonale przydają się w pracy zawodowej. Osoby, które do swoich zadań podchodzą na spokojnie i bez nerwów, pracują bardziej wydajnie i efektywnie.

Asertywności można się nauczyć

U wielu osób asertywność wchodzi w skład zestawu cech osobowości i charakteru. Zachowania asertywne mają niejako wrodzone. Mają wysokie poczucie własnej wartości, sporo wiary w siebie, a co za tym idzie – są spokojne, opanowane, potrafią umiejętnie odmawiać i wyznaczać własne granice, jednocześnie też szanują granice innych osób. Natomiast osoby o niskim poczuciu wartości, nieświadome swoich umiejętności, najczęściej prezentują zachowania agresywne, bierne bierno-agresywne. Wynikają one z pewnych cech osobowości i są mocno utrwalone na co dzień. Nie oznacza jednak, że tak już musi zostać.

Asertywność, jako jedna z najważniejszych kompetencji miękkich, jest możliwa do wyćwiczenia. Na rynku szkoleniowym i edukacyjnym możemy znaleźć sporą ofertę kursów, których celem jest zbudowanie asertywności, wyuczenie się jej i wyćwiczenie w trakcie różnego rodzaju warsztatów. Jeśli chcesz podnieść swoje możliwości zawodowe, poprawić swoje samopoczucie i zbudować wysokie poczucie własnej wartości, rozwijaj zachowania asertywne zarówno na szkoleniach, jak i w codziennych relacjach we współpracownikami, rodziną czy bliskimi. Ćwiczenie asertywności pozwala w krótkim czasie zauważyć korzystne zmiany. Dzięki temu innym będzie się z nami dobrze żyło, a jednocześnie my będziemy żyć w zgodzie z sobą.

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

1 Komentarz

  1. Dokładnie! Asertywność to nie jest mówienie nie, ale zdecydowanie szerszy zespół zachowań i naprawdę trudno jest sobie poradzić w pracy, zwłaszcza w korpo, bez rozwinięcia asertywnych zachowań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>