Banki zajmują prawie każdy kąt w dzielnicach handlowych obszarów metropolitalnych. Chociaż istnieje wiele lokalnych i regionalnych instytucji finansowych, ich obecność jest często tracona w obliczu wszechobecnego istnienia międzynarodowych banków detalicznych. W rezultacie mały bank, który chce zostać zauważony, musi być bardziej kreatywny, gdy reklamuje swoją markę publicznie.
Nagrody
Ludzie lubią dostawać coś za darmo. Wiele banków odnosi sukces marketingowy, oferując odwiedzającym bezpłatne towary jako dodatek do protekcjonalnej instytucji. W wielu przypadkach nowi klienci otrzymują nagrodę w zamian za otwarcie nowego konta czekowego. Gdy zabiegają o klientów o wyższej wartości netto, graty oferowane przez banki mogą stać się ekstrawaganckie. Jeden z amerykańskich banków wynagrodził swoich bogatych klientów o grubszych portfelach różnorodnymi wycieczkami, w tym voucherami na paintballa, wyprawami wędkarskimi, wyprawami łowieckimi i zakupami. Oprócz zadowolenia klientów, te granty pozwoliły bankowcom rozwinąć silniejsze relacje interpersonalne ze swoimi klientami.
Wiele banków oferuje bezpłatne artykuły reklamowe dla gości codziennie, z innego powodu niż tworzenie atmosfery życzliwości. Niektóre banki rozdają lizaki lub inne słodycze klientom i ich dzieciom. Inne instytucje trzymają pod ręką psie ciasteczka jako smakołyki dla czworonożnych przyjaciół klientów. Chociaż ta taktyka marketingowa nie zawsze generuje nowe interesy od razu, gest ten ma duży wpływ na ustanowienie dobrej woli między bankiem a klientami, zarówno istniejącymi, jak i potencjalnymi.
Używanie gadżetów z logo to kolejna doskonała okazja marketingowa dla banków. Chociaż nazwy i logo większości firm są eksponowane na ich budynkach, można zastosować kilka sztuczek, aby mieć pewność, że przechodnie zauważą i zapamiętają. Zwraca uwagę proste wyświetlanie czasu i temperatury obok nazwy banku. Ci, którzy chodzą lub jeżdżą po zakładzie, sprawdzają dzienną prognozę, podświadomie zauważając nazwę i logo instytucji finansowej.
Z tą strategia marketingową można iść o krok dalej; oprócz zegara i termometru, oznakowanie banku może zawierać wiadomości, takie jak:
- fakty dotyczące produktów oferowanych przez instytucję
- godziny pracy banku
- a nawet informacje o lokalnych ciekawostkach
Regularnie zmieniając wyświetlany komunikat, bank może dostosować go do promowania biznesu – w zależności od bieżących celów czy okoliczności.
Banki zarabiają na podstawie sumy utrzymywanych depozytów i pożyczek. Konsumenci mają do wyboru wiele banków które konkurują ze sobą – a najlepszym tego dowodem jest to, gdy przeanalizuje się Najlepsze Banki. Na wysoce konkurencyjnych rynkach banki muszą wykorzystywać strategie pozyskiwania i zatrzymywania aktywów od nowych i istniejących klientów.
Banki mają różne rozmiary i możliwości. Małe banki mogą mieć tylko jeden lub dwa oddziały, podczas gdy duże banki komercyjne mogą mieć tysiące oddziałów w całym kraju. Niezależnie od wielkości banku, każdy oddział musi dostosować lokalne strategie marketingowe, aby służyć najbliższej społeczności.