Twój biznesplan opisuje, co robi Twoja firma i co próbujesz osiągnąć. Wyjaśnia, jaka jest szansa rynkowa, co wyróżnia Twój biznes i jak odniesiesz sukces.
Pisanie biznesplanu pomaga:
-Sprawdzić, czy Twój pomysł ma sens
-Zaplanować sprzedaż, marketing i operacje biznesowe
-Zidentyfikować problemy i jak je przezwyciężyć
-Określić swoje cele i oczekiwany zwrot finansowy
-Ustalić, jakiego finansowania potrzebujesz
-Przekonać innych do finansowania Twojego biznesu
Po co pisać biznesplan?
Pisanie biznesplanu pomaga pomyśleć o tym, co robisz. Daje plan, określa strategię i plan działania na następne 1–3 lata, a czasem dłużej. W ramach procesu wyznaczasz konkretne cele i planujesz, jak je osiągnąć. Pisanie biznesplanu pomaga skupić się i rozwinąć pomysły. Priorytety są określone. Niepriorytety są usuwane, co oszczędza cenny czas. Napisanie planu na piśmie ułatwia dostrzeżenie wszelkich luk, w których masz więcej do zrobienia. Po napisaniu plan stanowi punkt odniesienia dla wydajności firmy. Angażując pracowników w cały proces planowania, kontynuujesz budowanie udanego, zaangażowanego zespołu.
Możesz potrzebować planu, aby wyjaśnić swoją firmę innym osobom. Biznesplan jest niezbędny, jeśli pozyskujesz środki finansowe od banku lub inwestorów zewnętrznych. Dobry plan może pomóc w przyciągnięciu nowego kierownictwa wyższego szczebla lub partnerów biznesowych, takich jak dystrybutorzy i agenci. Powinieneś dostosować swój plan do grupy docelowej. Na przykład możesz chcieć, aby plan „sprzedał” firmę zarządzającemu bankiem lub inwestorom. Zapytaj docelowego odbiorcę, czy są jakieś konkretne problemy, które powinien rozwiązać plan, lub Biznes plan wzór, który powinieneś zastosować.
Jak napisać swój biznesplan?
Tam, gdzie to możliwe, opieraj swój biznes plan na szczegółowych informacjach. Ale nie uwzględniaj wszystkich szczegółów w planie. Zostaw szczegóły planów operacyjnych lub marketingowych.
-Skróć plan
-Skoncentruj się na tym, co czytelnik powinien wiedzieć.
-Upewnij się, że nie ma błędów ortograficznych.
-Szczegółowe biznesplany są często szybko odkładane na półkę, ponieważ są trudne w użyciu na bieżąco.
Dołącz wszelkie szczegółowe informacje, których potrzebujesz, w załączniku
Nawet jeśli plan jest tylko do użytku wewnętrznego, napisz go tak, jakby był skierowany do osoby z zewnątrz Dołącz literaturę firmy lub produktu jako załącznik. Podaj szczegóły dotyczące historii i aktualnego statusu firmy.
Przejrzyj swój biznesplan
Przeczytaj plan z punktu widzenia czytelnika docelowego. Na przykład spróbuj wyobrazić sobie wrażenie, jakie plan wywrze na menedżerze banku. Sprawdź, czy plan jest realistyczny. Upewnij się, że zawiera dowody na poparcie tego, co mówisz (być może w załączniku) lub że możesz przedstawić dowody w razie potrzeby.
Upewnij się, że oceniasz ryzyko. Co może pójść nie tak (np. Jeśli główny dostawca zostanie zamknięty lub stracisz kluczowego klienta) i co byś z tym zrobił? Skoncentruj się na streszczeniu. Ludzie często dokonują tymczasowych osądów w oparciu o to. Dopiero wtedy czytają resztę planu, aby potwierdzić swoją decyzję.