Jak rozliczać zatrudnionych obcokrajowców?

accounting-advice-101115-02

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o PIT za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się osobę fizyczną, która posiada tu centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.W/wspomniany artykuł określa formę rozliczania osób uznanych za rezydentów, lub nie rezydentów.

Kim jest rezydent i nierezydent?

Rezydent, to obcokrajowiec, który posiada miejsce zamieszkania w Polsce, pracuje tu i tutaj się rozlicza, bez względu gdzie pracuje (nawet gdyby pracował za granicą kraju, w którym posiada miejsce zamieszkania). Natomiast nierezydent, to obcokrajowiec pracujący w Polsce, ale nie posiadający miejsca zamieszkania. Powinno to być zameldowanie pod danym adresem. Takie osoby są obowiązane do płacenia podatku dochodowego w kraju, w którym pracują z tą różnicą, że rezydent może pracować poza granicami kraju, jednak w nim musi płacić podatek. I analogicznie, nierezydent pracując np. w Polsce płaci tutaj podatek, natomiast pracując np. w Niemczech, płaci podatek tam. (art. 3 ust. 2a ustawy o PIT.)

Jak zatem rozliczać obcokrajowców?

Wszystko zależy od tego, czy są rezydentami, czy też nie. Zależy także od umowy, jaką podpisują z ewentualnym pracodawcą, na jaki ona jest okres i jakie posiada brzmienie. Obcokrajowiec nie posiadający miejsca zamieszkania na terytorium Polski, ale pracujący w Polsce, podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli podatek płaci tylko za pracę wykonywaną w Polsce. W takim wszakże wypadku, należy sprawdzić, czy Polska (jako miejsce pobytu i pracy obcokrajowca (nierezydenta), podpisała z jego krajem umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania i majątku. Jeśli taka umowa została podpisana, wtedy nie ma problemu. Jeśli zaś z danym krajem Polska nie ma takiej umowy, wtedy nierezydent może być narażony na podwójne opodatkowanie zarówno w kraju, w którym pracuje, oraz swoim własnym. Wszystko zależy jednak od tego, gdzie dany osobnik, pracujący w danym kraju ma tzw. „Ośrodek interesów życiowych” – w szczególności rodzinę. Kraj, w którym znajduje się taki stan rzeczy, jest krajem w którym należy płacić podatek i to bez względu na swoje przypisane obywatelstwo.

Czy każdy urząd przyjmie PIT cudzoziemca?

Tę kwestię reguluje rozporządzenie ministra finansów z 22 sierpnia 2005 (DzU nr 165, poz. 1371 ze zm.) z którego wynika, że to właśnie siedziba płatnika jest rejonem, w którym należy składać PIT obcokrajowca (nierezydenta). Natomiast rezydent będzie rozliczał się zgodnie z miejscem swego pobytu (zamieszkania). Najlepiej, jeśli sam pracodawcza zatrudniający obcokrajowców skorzysta z wiedzy i umiejętności własnego księgowego, lub biura rachunkowego, które oczywiście specjalizują się z kwestii zatrudniania i obowiązku podatkowego obcokrajowców. Najlepiej powierzyć tę sprawę profesjonalistom, ponieważ nie posiadając wiedzy z zakresu obowiązku podatkowego obcokrajowców, można znacznie przekroczyć przepisy skarbowe, a to nie kończy się zbyt dobrze.

Wykorzystano materiały pochodzące ze strony http://biuro-rachunkowe-piaseczno.com.pl

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>