Jak wygląda praca mechanika samochodowego?

mechanik-praca

Definicja zawodu

Mechanik jest specjalistą, który zajmuje się bieżącą konserwacją i naprawą szeroko pojętych pojazdów mechanicznych, do których zaliczają się samochody osobowe do 3, 5 tony, ciężarowe czy nawet motocykle i samochody wyścigowe. Do jego podstawowych obowiązków należą okresowe przeglądy pojazdów, kontrola stanu technicznego wraz z wymianą substancji technologicznych: filtrów, płynów, serwis olejowy-traktowany jako wymianę oleju, filtru oleju, uszczelki pod korkiem miski olejowej, filtru powietrza, filtru paliwa, przy okazji wymianę filtru pyłkowego ( zwanego inaczej kabinowym), serwis ogumienia czy wymiana części układu hamulcowego, układu przeniesienia napędu sprzęgła, zawieszenia.

Większość klientów zgłasza się do mechanika celem naprawy usterki, lub przeglądu okresowego pojazdu. Jednak, każda naprawa powinna być poprzedzona postawieniem prawidłowej diagnozy czyli znalezieniem źródła problemu, a nie wyeliminowaniem jego skutków.

Wiedza i doświadczenie

Wraz z rozwojem technologicznym i coraz to nowszymi technologiami stosowanymi w samochodach mechanik coraz częściej musi posiadać również wiedzę z zakresu elektroniki samochodowej, ponieważ znaczna część usterek w stosunkowo nowych autach jest powiązana z elektroniką właśnie. Jak choćby brak styku na złączach, skorodowane złącza, uszkodzenia mechaniczne instalacji najczęściej w samochodach pokolizyjnych, zawilgocenia instalacji czy uszkodzenia sterowników.

Przez wymóg wprowadzenia technologii bezołowiowej w samochodach znacznie częściej dochodzi do uszkodzeń sterowników, które to, ulegają szybszemu zużyciu. Następuje ich utlenienie i pękanie, co powoduje liczne usterki trudne do zlokalizowania. Często spotykanym problemem podczas serwisowania ogumienia nowych samochodów są czujniki ciśnienia w kole. Czujniki takie, przypisane do konkretnego koła przy nieostrożnej wymianie opon można z łatwością uszkodzić. Szczególną uwagę należy zwrócić także podczas wymiany filtra paliwa w nowych systemach zasilania silnika w olej napędowy, aby nie nie zapowietrzyć układu paliwowego. Największy problem jest przy silnikach common rail.

Taką wiedzę mechanik powinien na bieżąco uzupełniać w oparciu o dokumentacje techniczne opracowane przez producentów, a dedykowane dla danej marki i modelu pojazdu a także na dedykowanych szkoleniach (można też posiłkować się wiedzą z fachowych źródeł http://www.oto-motoryzacja.pl/category/naprawy-auta/). Cechą cenioną u mechanika jest precyzja oraz zdolności manualne. Równie ceniona jest cierpliwość i spostrzegawczość. Mechanik samochodowy to zawód wymagający także zdolności logicznego myślenia, aby móc objawy przyporządkować do konkretnej usterki.

Specyfika pracy

udrażnianie warszawaMechanik samochodowy może pracować w ASO czyli autoryzowanej stacji obsługi, w małych warsztatach samochodowych, w firmach transportowych, zakładach produkcyjnych a nawet na kopalni. W zależności od zakładu pracy specyfika wykonywania zawodu może się nieco różnić. Najbardziej rozpowszechniona wizja mechanika samochodowego to człowiek zatrudniony w zakładzie naprawczym.

Zwykle przy jednym samochodzie – czyli przy jednym stanowisku pracy pracuje jeden mechanik. W przypadku większej ilości stanowisk spotyka się również osobę zatrudnioną jako kierownik lub też funkcję tę pełni właściciel zakładu samochodowego, o ile sam jest mechanikiem. Kierownik przyjmuje zlecenie od klienta i przekazuje pracownikowi. Zależnie od firmy stanowisko pracy może się od siebie różnić. Może to być podnośnik kolumnowy (hydrauliczny lub śrubowy) albo kanał naprawczy czasami- np na stacjach diagnostycznych spotyka się również stanowiska do badania i regulacji geometrii kół pojazdu. Zdarza się też, że mechanik posiada własny komputer- laptop, który posiada specjalistyczne narzędzie diagnostyczne i wtedy łatwiej diagnozuje powód usterki. Godziny pracy zależą od zakładu. Są zakłady pracujące np do godziny siedemnastej jak i takie pracujące w trybie zmianowym do dwudziestej, a nawet w trybie trójzmianowym np. w fabryce przy produkcji.

BHP

Ze względu na bezpieczeństwo należy zwracać szczególną uwagę na porządek panujący na stanowisku pracy, przede wszystkim na podłodze oraz na stan techniczny urządzeń-zwłaszcza elektronarzędzi. Ze względu na kontakt z różnymi olejami, smarami, żywicami czy innymi środkami technologicznymi powinien swoją pracę wykonywać w specjalnych, chemicznie odpornych rękawiczkach, żeby zapobiec ewentualnym podrażnieniom i alergiom na substancje technologiczne. Podczas pracy z elektronarzędziami, przy pneumatyce czy przy montażownicy do opon przydadzą się z kolei okulary ochronne. Aby uniknąć śmiertelnych zatruć spalinami podczas pracy w kanałach naprawczych należy zwrócić szczególną uwagę na stosowanie specjalnych odciągów do spalin, gdyż wielokrotnie podczas diagnozowania usterki silnik musi być włączony.

Informacji na temat pracy mechanika samochodowego dostarczył nam sklep z łożyskami RUFUS.PL, zajmujący się również serwisowaniem pojazdów osobowych.

Komentarzy

  1. Maliniak pisze:

    Praca mechanika wydaje się prosta ale to naprawdę ciężki orzech. I klienci często też są problematyczni. Kupią na przykład własną część na alledrogo – oczywiście chińczyka – i potem mają pretensje do mechanika, że im np. łożysko padło po 3 tys. Swego czasu znałem mechanika, który pracował dla wypożyczalni samochodów Comfortcar.pl i mówił mi, że woli naprawiać samochody kobietom bo wszystko co im się mówi starają się zrozumieć i prawie nigdy nie narzekają :) Coś w tym jest.

  2. Piotrek pisze:

    Od pewnego czasu biję się z myślami, czy nie zainwestować w instalację gazową w aucie. Za każdym razem, jak rosną ceny benzyny, zaczynam szukać dobrego fachowca, ale póki co nie znalazłem nikogo godnego uwagi. W Lublinie znalazłem usługi na https://autogratis.pl/uslugi/instalacje-gazowe-montaz/lublin/wszystkie-marki/wszystkie-typy-aut. Znacie tę firmę? Możecie polecić ją do wykonania instalacji czy lepiej szukać gdzie indziej?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>