Metoda Krakowska – czym jest i jakie ma zastosowanie?

68 metoda krakowska_800x534Metoda Krakowska to terapia rozwojowa dla dzieci w wieku 2-5 lat. Ma szerokie zastosowanie – nie tylko w przypadku dzieci zaburzonych. Na czym polega i dlaczego warto się nią zainteresować?

Coraz większa popularność Metody Krakowskiej

Dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, takimi jak autyzm, zespół Aspergera, alalia, afazja i inne, to osoby, które pilnie potrzebują terapii. Najgorszym wrogiem dla terapeuty jest czas. Dlatego tak ważne jest, aby dziecko otrzymało pomoc zanim pójdzie do przedszkola. Terapii jest sporo. Jedną z nich jest Metoda Krakowska. Jest to stosunkowo młoda terapia. Tak naprawdę cały czas się rozwija. Jeszcze 7 lat temu terapeuci tej Metody działali jedynie w Krakowie, Warszawie i kilku większych miastach w Polsce. Obecnie na stronie Szkoły Krakowskiej mamy zarejestrowanych ponad 100 certyfikowanych terapeutów. Na rynku dostępnych jest mnóstwo publikacji na ten temat – także napisanych przez rodziców, których dzieci skorzystały z terapii Metodą Krakowską.

Rozwój terapii z pewnością spowodowany jest jej niesamowitymi efektami. Według dawnych założeń i ustaleń dzieci ze spectrum autyzmu nie mogą się wyleczyć z zaburzenia. Jednak dzieci, które skończyły terapię potrafią mieć cofnięta diagnozę i być uznane za w pełni zdrowe. Z tego powodu Metoda Krakowska wywołuje duże zamieszanie. Warto poznać jej założenia.

Metoda Krakowska – na czym polega?

Czym jest Metoda Krakowska? Obszerne informacje na ten temat można znaleźć na stronie juniora.pl. Wyjaśniono tam, że Metoda Krakowska to terapia neurobiologiczna. Opiera się na badaniach dotyczących funkcjonowania i rozwoju mózgu człowieka. Terapia wykorzystuje neuroplastyczne możliwości komórek nerwowych i ich połączeń w mózgu. Oznacza to, że zaplanowany sposób oddziaływania na mózg może doprowadzić do powstania nowych lub odbudowania wcześniej istniejących połączeń między synapsami, a co za tym idzie nauki nowych umiejętności i rozwoju poznawczego dziecka.
Podstawowa zasada brzmi: dziecko odpowiednio stymulowane może osiągnąć kolejne etapy rozwoju tak jak dziecko zdrowe.

Rodzic zaangażowany w terapię

Jednym z ważniejszych założeń terapii jest aktywność rodzica w pracy z dzieckiem. Terapia dziecka opiera się głównie o jego rodzinę i ich zaangażowanie. Certyfikowany terapeuta określa kierunek pracy i program, spotyka się z dzieckiem na terapii raz lub dwa razy w tygodniu. A rodzic musi każdego dnia poświęcić czas na pracę z dzieckiem „przy stoliku”.
Terapia wymaga więc ogromnego poświęcenia ze strony rodziców – czas, siły, energia, cierpliwość, wiedza – każdy rodzic musi liczyć się z ciężką pracą i czasem walką z samym sobą. Jednak taki trud szybko zostaje wynagrodzony postępami dziecka.

Jak rozpocząć terapię?

Wielu rodziców, którzy widzą niepokojące objawy u swojego dziecka, zastanawia się w jaki sposób zacząć terapię. Czy wymaga to jakiś wcześniejszych badań? Nie. Na terapię można się zgłosić bez testu i potwierdzenia zaburzeń u dziecka. Terapeuta Metody Krakowskiej podczas pierwszego spotkania określi jakiej pomocy dziecko potrzebuje i ustali plan pracy z dzieckiem. Na terapię mogą się zgłosić nie tylko rodzice z dziećmi z autyzmem czy zespołem Aspergera. Do gabinetów często trafiają rodzice, którzy chcą po prostu pomóc swojemu dziecku w rozwoju.

Rodzice, którzy chcą mieć potwierdzoną diagnozę dziecka mogą wykonać testy SON w Krakowie – u profesor Cieszyńskiej lub dr Korendo. Po badaniach otrzymają interpretację wyników oraz program pracy z dzieckiem – dla nich i terapeuty.

Metoda Krakowska to sprawdzony sposób stymulacji funkcji poznawczych dziecka. Pomoce terapeutyczne do tej terapii można znaleźć w sklepie internetowym juniora.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>