W polskich miastach jest już sporo sklepów z militariami, ale nie ma wątpliwości, że jest miejsce na kolejne. Kto odwiedza takie sklepy i co musimy mieć w asortymencie, by przyciągnąć wystarczająco klientów?
Po pierwsze – różne rodzaje broni
Polacy z roku na rok kupują coraz więcej broni, na którą nie trzeba posiadać zezwolenia. Są to przede wszystkim wiatrówki – popularne są tu pistolety i rewolwery, ale też dłuższa broń, czyli wiatrówki karabinki. Zgodnie z polskim prawem, wszystkie wiatrówki, wytwarzające energię pocisku mniejszą niż 17 dżuli, są dostępne bez pozwolenia – wystarczy mieć ukończone osiemnaście lat. Nie jest to jednak jedyna broń, którą możemy oferować. Popularność zdobywa ostatnio też broń typu Air Soft Gun – to repliki prawdziwych pistoletów czy karabinów maszynowych, zwykle wykonane w skali 1:1. Broń typu ASG zwykle strzela kulkami plastikowymi, rzadziej – również metalowymi. Broń tego typu charakteryzuje się bardzo małą energią pocisku, więc w myśl polskiego prawa są to po prostu urządzenia rekreacyjne lub sportowe. Musimy jednak pamiętać, że istnieje wiele sklepów – zarówno tradycyjnych, jak i internetowych – które oferują taką broń. Musimy zatem dbać o jakość naszego asortymentu i tylko najlepsze wiatrówki bez zezwolenia w ofercie mogą zapewnić sukces naszemu sklepowi (zobacz ranking takich wiatrówek na http://www.bunqer-militaria.pl/najlepsze-wiatrowki-bez-zezwolenia-ranking). Większość sklepów oferuje również broń białą, więc na przykład noże czy maczety, ale też bardziej kolekcjonerskie miecze czy szable. Powinniśmy też oferować sprzęt typowo survivalowy – czyli na przykład noże, scyzoryki czy latarki.
Wojskowa odzież i akcesoria
W sklepie z militariami nie musimy się ograniczać do sprzedaży broni. Możemy się też zdecydować na oferowanie odzieży militarnej – tej z demobilu lub po prostu inspirowanej wojskowymi strojami. Do niedawna taka odzież była kupowana wyłącznie przez pracowników ochrony, byłych żołnierzy lub po prostu pasjonatów wojska. Obecnie jednak to się zmieniło, a ubrania typu moro są uznawane dziś za bardzo modne i noszone przez ludzi, którzy nie mieli nigdy nic wspólnego z armią. Warto więc nasz sklep odpowiednio wypromować, żeby i takie osoby dowiedziały o jego istnieniu.
Stałą grupą, odwiedzającą sklepy militarne są też kolekcjonerzy i miłośnicy takich akcesoriów. Jest ich całkiem sporo, ale trzeba pamiętać, że to dość wymagająca grupa. Niektórzy na przykład są zainteresowani wyłącznie historycznymi uniformami, dystynkcjami czy akcesoriami. Są oni w stanie zapłacić sporo pieniędzy za takie gadżety. Jednak nie są one zbyt łatwo dostępne, więc zanim założymy sklep z militariami, warto się zastanowić skąd będziemy takie akcesoria brać.
W ostatnich latach w polskich miastach pojawia się coraz więcej sklepów takiego typu, szybko rozwinęła się też sieć Militaria.pl, która sprzedaje broń i odzież zarówno w punktach sprzedaży, jak i w internecie. Oznacza to, że popyt na tego typu sprzęt jest naprawdę duży, zwłaszcza w większych miastach. W tych mniejszych natomiast można pomyśleć o oferowaniu militariów wraz ze sprzętem wędkarskim czy myśliwskim.