Jak prawidłowo napisać upoważnienie?

aaron-burden-y02jEX_B0O0-unsplash

Upoważnienie to często sporządzany dokument. Pozwala „oddelegować” wskazaną osobę trzecią do wykonania danych czynności urzędowych w naszym imieniu. Jak napisać upoważnienie? O czym pamiętać?

Czym jest upoważnienie?

Upoważnienie to dokument, który pozwala w formalny i niebudzący wątpliwości sposób, zlecić innej osobie wykonanie konkretnych czynności w naszym imieniu. Dotyczy to najczęściej spraw urzędowych – np. odebrania lub złożenia dokumentów na uczelni wyższej, odebrania przesyłki poleconej lub innych podobnych przypadków. Dokument ten powinien mieć formę pisemną i wyraźnie wskazywać, jakich czynności dotyczy. Konieczne jest również wpisanie osoby upoważnionej i upoważniającej.

Komu można udzielić upoważnienia?

W dokumencie upoważniającym daną osobę do wykonania jakichś czynności w naszym imieniu można wpisać każdego. Najczęściej wybiera się do tego osoby, którym się ufa i na których można polegać. Prawo nie definiuje, kto konkretnie powinien to być. Można więc wybrać zarówno członka rodziny, jak i znajomych. Pokrewieństwo nie jest wymogiem. Warto jednak pamiętać o tym, że cała odpowiedzialność spoczywa na osobie, która upoważnia innych do odebrania ważnych dokumentów lub wykonania innych podobnych czynności. Warto więc przemyśleć, komu powierza się tak istotne funkcje.

Jaka jest różnica między upoważnieniem a pełnomocnictwem?

Formalne dokonywanie wskazanych w dokumencie czynności jest możliwe z pomocą kogoś w rodzaju przedstawiciela. Takie działania określa się w polskim prawie jako upoważnienie lub pełnomocnictwo. Są jednak różnice między tymi dwoma pojęciami – mimo że spora część społeczeństwa używa ich zamiennie. Upoważnienie to dokument, na podstawie którego można zlecić wykonanie jednej konkretnej czynności osobie trzeciej. Pełnomocnictwo jest szerszym pojęciem, które umożliwia wyrażenie woli za kogoś. Najczęściej jest udzielane prawnikom, którzy mają za zadanie reprezentować interesy klienta przed sądem.

Jak napisać upoważnienie? O czym należy pamiętać?

Upoważnienie powinno opierać się przede wszystkim na wskazaniu dwóch stron, czyli osoby upoważniającej i upoważnionej. W tym celu należy wpisać imię i nazwisko, numer PESEL oraz numer dowodu osobistego jednej i drugiej osoby. Prawidłowo sporządzony dokument powinien posiadać tytuł „upoważnienie” oraz rozpoczynać się od wpisania daty i miejscowości, w której go stworzono. Potrzebny jest także adres korespondencyjny osoby, która zleca wykonanie danych czynności osobie trzeciej. W dokumencie należy określić to, jakich czynności dotyczy upoważnienie. Całość powinna być zakończona podpisem osoby upoważniającej (lub podpisem z pieczątką, gdy podmiotem upoważniającym jest firma).

Warto też uświadomić osobę, którą upoważnia się do odebrania ważnych dokumentów w naszym imieniu lub wykonania innych, określonych w upoważnieniu czynności, o tym, że w urzędzie będzie proszona o przedstawienie swojego dokumentu tożsamości do wglądu. Pominięcie tych kroków uniemożliwia wskazanej osobie wykonanie danych czynności określonych w dokumencie.

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>