Robotyzacja procesów biznesowych – wady i zalety

screenshot_33 (1)Robotyzacja kojarzona jest dość często z produkcją, jednak dotyczy ona również procesów biznesowych. Mogą z niej korzystać również małe i średnie przedsiębiorstwa, nie tylko korporacje. To ogromne ułatwienie w zarządzaniu procesami oraz przy wdrażaniu innowacji. Jakie są jej wady i zalety?

Zalety robotyzacji procesów biznesowych

Robotyzacja procesów biznesowych to ogromny krok w przyszłość i nowoczesne podejście do zarządzania firmą. Pozwala na zarządzanie nowymi systemami. Bez ingerencji człowieka wiele z nich może być wdrażanych szybciej i przede wszystkim obyć bez błędów.

Robotyzacja ma wiele zalet, wśród nich wyróżniamy takie jak:

  • szybsze wdrażanie innowacji, np. bezobsługowa reklamacja produktów,
  • sprawniejsze planowanie zmian w firmie i rozwijanie nowych sektorów,
  • odciążenie niewydajnego systemu IT,
  • rozwiązanie problemu z brakami kadrowymi – system komputerowy będzie znacznie tańszy niż zatrudnienie specjalisty w danej dziedzinie,
  • motywacja pracowników do kreatywnych działań – są odciążeni od myślenia o procesach biurowych i mogą skupić się na bardziej rozwijającej pracy, w tym planowaniu strategii marketingowych,
  • analizowanie na bieżąco danych, związanych z wydajnością firmy oraz sprzedażą,
  • poprawa dostępu do informacji.

Robotyzacja procesów biznesowych może zostać wdrożona m.in. w dziale HR, księgowości, marketingu czy obsługi klienta. Nie trzeba pamiętać o datach dodawania nowych postów na media społecznościowe, czy zatrudniać osób do edytowania danych w sklepie internetowym. System komputerowy i odpowiednie programy umożliwią stałą weryfikację informacji, a także ułatwią planowanie kampanii marketingowych, bez potrzeby generowania długich raportów czy analizowania danych.

Robotyzacja procesów biznesowych – czy ma jakieś wady?

Przedstawiona w tym artykule robotyzacja procesów biznesowych, czyli inaczej process robotization, może mieć jednak swoje wady. Niestety system komputerowy czy program, „myśli” zero jedynkowo, dlatego oprócz danych niezbędny będzie jeszcze pracownik, który zinterpretuje dostarczone raporty oraz sprawdzi, czy zaproponowane rozwiązania faktycznie dadzą zamierzony efekt. W dobie komputeryzacji, robotyzacja stała się faktem, jednak część zadań muszą nadal wykonywać pracownicy. Klienci również nie zawsze są przekonani do rozmowy z tzw. botem, dlatego w dziale obsługi klienta nadal konieczne jest zatrudnianie specjalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>