Strategia produktu w marketingu w kontekście opakowania

17098219445_6b8e7bbe5d_o

Jeśli jesteś w branży związanej z marketingiem na pewno potrafisz zrozumieć, że znakomite opakowania produktów są kluczem do Twojego sukcesu. Istnieje wiele artykułów i różne postrzeganie tego, co sprawia, że wielkie marki poprzez opakowania i umieszczone na nich logo mogą wyróżnić się od konkurencji. Ale jedno jest pewne. To opakowanie odgrywa bardzo ważną rolę w decyzji o zakupie u konsumenta.

Wystarczy pomyśleć o tym w kontekście ostatniej sytuacji, gdy musiałeś wybrać dowolny produkt z półki detalicznej. Co sprawiło, że zdecydowałeś się odebrać ten konkretny produkt? Myślę, że to na pewno w pierwszej chwili zdecydujesz się powiedzieć, że oprócz produktu i ceny to projekt i wiadomości na opakowaniu również miały tutaj swoją rolę. Posiadanie dobrze rozpoznawalnej marki, która prezentuje opakowania mające świetny wygląd i takie, które po prostu są dobrze zaprojektowane to sposób na to, by mówić jasno i bezpośrednio o tym co chce się przekazać odbiorcom. To kwestia dostosowania się do specyficznych potrzeb konsumenta i tutaj więcej niż prawdopodobne jest to, że w ten sposób można motywować użytkownikowi do tego, by wybrał właśnie ten, a nie inny produkt.

I tutaj jest wiele do powiedzenie. Jeśli nie sprzedajesz towaru bezpośrednio konsumentowi, ale każdy z twoich produktów znajduje się na sklepowych półkach musi on być w stanie sam w sobie przekonać potencjalnego nabywcę, że wart jest wzięcia go z powierzchni handlowej. Więc zasadniczo próbujesz zadowolić nabywcę i konsumenta. Jest to o tyle trudno z racji tego, że istnieje mnóstwo konkurencyjnych produktów, które zawsze walczą ze sobą o miejsca na półkach.

Oto kilka istotnych faktów, które pokazują, dlaczego tak ważne jest opakowanie, a w niektórych przypadkach może nawet wpłynąć na być albo nie być danego produktu.

  • Przeciętny konsument poświęca tylko 2,6 sekundy, aby się zdecydować, czy dokonać zakupu produktu, czy też nie.
  • Kobiety w 85 procent decydują wzrokowo o tym, czy coś kupić czy nie.
  • 70 procent wszystkich decyzji zakupowych jest podejmowanych w sklepie. To zapewnia nieograniczoną możliwość przekonania do swojego produktu – pod warunkiem, że przyciągniesz uwagę klienta opakowaniem.

Właściciele sklepów będą rozumieć powyższe fakty, więc w celu ich sprzedaży za pośrednictwem produktów na półkach nie tylko patrzą na produkt, ale także ogólną prezentację danej linii produktów.

Więc jak można sprawić by opakowanie produktu było chwytliwe i wyróżniało się na tle konkurencji?

Istnieje kilka czynników, które uważam za ważne:

  • Nazwa/logo. Chwytliwa nazwa, dziwaczna, zabawna, krótka, łatwa do zapamiętania, nazwa, która stwierdza dokładnie to, co daje produkt – to musi być skuteczne.
  • Ogólny wygląd i konstrukcja. Prawdopodobnie jednym z najważniejszych czynników, który przekonuje konsumenta do produktu jest jego ogólny projekt. Jest tak wiele rzeczy, które mogą sprawić, że dane opakowanie będzie się wyróżniać – stosowanie kolorów, typografii, prostoty, bilansu białej przestrzeni, dobrego wykorzystania zdjęć lub ilustracji. Opakowanie może być bardzo drogie w wyglądzie, ale tanie kosztem – jeśli wykonane jest prawidłowo, więc zrób to dobrze i zatrudnij doświadczonego grafika lub uzupełnij swoje wysiłki z ekspertem w dziedzinie marketingu, który rozumie znaczenie opakowania dla marki (polecam obejrzeć  przykładowe opakowania zaprojektowane dla firm).

Poznaj swojego klienta docelowego – to może zapewnić ci wiele cennych informacji i da ci pomysł na wyrazisty sposób na to jak stworzyć opakowanie nawiązujące do konkretnego stylu życia danego człowieka. Nie należy używać tylko funkcji produktu. Korzyści są jeszcze ważniejsze. Jeśli produkt ten rozwiąże ich problem i sprawi, że życie będzie lepsze – klient będzie chciał po to sięgnąć.

  • Funkcjonalność. Opakowanie powinno być nie tylko pięknie zaprojektowane, ale musi też funkcjonować jako dobra powierzchnia dla danego produktu; miejsce, które sprawi, że dany produkt jest bezpieczny. Mając to na uwadze wynajęcie ważne jest wynajęcie dobrego inżyniera opakowań lub doświadczonego projektanta opakowań – to może być zaletą. Również ważne jest, aby upewnić się, że każde pudełko może wytrzymać wysyłkę i nie będzie go łatwo uszkodzić. Skrzynki rozsypujące się to nie jest to dobry znak dla sprzedawców detalicznych i mogą mieć wpływ na markę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>