Marketing internetowy jest bardzo interesującą dziedziną, o której jednak sporo osób nie ma pojęcia. Dla wielu skróty związane z tą branżą brzmią bardzo tajemniczo. Pomocnym może być więc ich przybliżenie.
WWW, czyli międzynarodowa sieć
WWW jest skrótem od angielskich słów World Wide Web, które można przetłumaczyć na język polski jako ogólnoświatową, bezmierną sieć. WWW często utożsamia się mylnie z całym Internetem. Tymczasem Internet jest pojęciem i bytem szerszym. World Wide Web stanowi jedynie aplikację funkcjonującą w przestrzeni internetowej. Można powiedzieć, że jest to usługa łącząca ogromną ilość zasobów, na które składają się liczne dokumenty powiązane ze sobą za pomocą hiperłączy i tak zwanych URL-ów.
Internet jest właściwie nośnikiem WWW, który w oczywisty sposób wpłynął na tak wielki sukces tej aplikacji. Umożliwia ona nieograniczone korzystanie z zasobów informacyjnych na całym świecie.
SEM a SEO – jaka jest różnica?
Firmy, działając w ramach ogólnoświatowej sieci zasobów, starają się podejmować kroki zmierzające do większej konkurencyjności. Tak, jak w sferze działań bardziej tradycyjnych, tak też i w ramach sieci, przedsiębiorstwa muszą starać się wyprzedzić swoich konkurentów. Skutecznymi działaniami do tego celu są między innymi strategie SEM i SEO.
SEO jest to tak zwana optymalizacja wykonywana pod wyszukiwarki internetowe tak, aby strona była bardziej w nich widoczna (szczególnie w wyszukiwarce Google, ponieważ to ona jest najczęściej używana na całym świecie). Dzięki podjęciu takich działań, strona internetowa danej firmy wyświetlana jest na lepszej, czyli wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania na dane hasło (zwane słowem kluczowym). W ramach SEO można wyróżnić wiele czynności. Jedne podejmowane są na stronie internetowej firmy (tak zwana WSO – optymalizacja strony internetowej) i polegają zarówno na dostosowaniu treści pod dane słowa kluczowe, na których przedsiębiorstwu zależy, jak i na modyfikacjach dokonywanych w samych kodzie witryny. Poza tym wyróżnia się także drugą grupę działań, które wykonywane są już poza docelową stroną internetową. Nazywa się je pozycjonowaniem i mają one spowodować, że do danego portalu, serwisu czy bloga będzie prowadziło wiele różnych linków, które także powodują, że strona jest lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, w tego typu czynności muszą się angażować osoby znające mechanizmy rządzące funkcjonowaniem wyszukiwarki. Inaczej można pozycji strony co najwyżej zaszkodzić.
Z kolei SEM jest nieco szerszym pojęciem niż SEO. Obejmuje bowiem zarówno SEO, jak i płatne reklamy. Te ostatnie to na przykład bazowanie na narzędziu Google Adwords, które pozwala na stworzenie własnej reklamy widocznej w wyszukiwarce. Jest ona wyświetlana w widocznym miejscu na stronie wyników. Działania za pomocą reklamy płatnej mają jednak sens bardziej wówczas, kiedy firmie zależy na natychmiastowym wypromowaniu jakiegoś produktu czy usługi. Reklamy takie mają zwykle charakter czasowy, mocno ograniczony, podczas gdy SEO to działania prowadzone stale i nieprzerwanie, których efekty nie są jednak widoczne od razu. Najlepiej jest stosować strategię, która mądrze wykorzysta zalety jednego i drugiego mechanizmu.
Profesjonalne usługi pozycjonowania
Bartłomiej Pabisiński SCYLA
30-504 Kraków, ul. Kalwaryjska 69 lok. 9
NIP: 738-214-64-32
Telefon: +48 534 155 955
Skype: Scylaseo
Gadu-Gadu: 54713402
E-mail: biuro@scyla.pl