Użyteczność, a nie wizualny projekt, określa sukces lub porażkę strony internetowej. Ponieważ odwiedzający stronę jest jedyną osobą, która klika myszką i dlatego decyduje o wszystkim, projektowanie zorientowane na użytkownika ustalone zostało jako standardowe podejście do udanego i zorientowanego na zysk projektowania stron internetowych. W końcu, jeśli użytkownicy nie mogą korzystać z funkcji, może ona równie dobrze nie istnieć.
Nie będziemy omawiać szczegółów implementacji projektu (na przykład, gdzie powinno być umieszczone pole wyszukiwania), tak jak zostało to już zrobione w wielu artykułach. Zamiast tego skupiamy się na głównych zasadach, heurystykach i podejściach do skutecznego projektowania stron internetowych – podejść, które właściwie stosowane, mogą prowadzić do bardziej wyrafinowanych decyzji projektowych i upraszczać proces postrzegania prezentowanych informacji.
Aby właściwie korzystać z zasad, najpierw musimy zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stronami internetowymi, jak myślą i jakie są podstawowe wzorce zachowania użytkowników.
W jaki sposób użytkownicy myślą?
Zasadniczo nawyki użytkowników w sieci nie różnią się od nawyków klientów w sklepie. Użytkownicy rzucają okiem na każdą nową stronę, skanują część tekstu i klikają pierwszy link, który ich interesuje lub nieco przypomina to, czego szukają. W rzeczywistości istnieją duże części strony, na którą nawet nie patrzą.
Większość użytkowników szuka czegoś interesującego (lub użytecznego) i klikalnego; gdy tylko znajdą się obiecujący kandydaci, użytkownicy klikną. Jeśli nowa strona nie spełnia oczekiwań użytkowników, klikają przycisk Wstecz i proces wyszukiwania jest kontynuowany.
→ Użytkownicy doceniają jakość i wiarygodność. Jeśli strona zapewnia użytkownikom treści wysokiej jakości, są skłonni do naruszenia jej zawartości poprzez reklamy i projekt strony. To jest powód, dla którego niezbyt dobrze zaprojektowane witryny z treściami wysokiej jakości zyskują dużo ruchu na przestrzeni lat. Treść jest ważniejsza niż projekt, który ją obsługuje.
→ Użytkownicy nie czytają, skanują. Analizując stronę internetową, użytkownicy szukają pewnych ustalonych punktów lub kotwic, które poprowadzą ich przez zawartość strony.
→ Użytkownicy sieci są niecierpliwi i nalegają na natychmiastową gratyfikację. Bardzo prosta zasada: jeśli strona internetowa nie jest w stanie spełnić oczekiwań użytkowników, wówczas projektant nie wykonał poprawnie swojej pracy, a firma przez takie niefortunne tworzenie stron www traci pieniądze. Im wyższe jest obciążenie poznawcze, a nawigacja jest mniej intuicyjna, tym chętniej użytkownicy opuszczają witrynę i szukają alternatyw.
→ Użytkownicy nie dokonują optymalnych wyborów. Użytkownicy nie szukają najszybszego sposobu na znalezienie informacji, których szukają. Ani nie skanują strony internetowej w sposób liniowy, przechodząc sekwencyjnie z jednej sekcji witryny do drugiej. Zamiast tego użytkownicy satysfakcjonują; wybierają pierwszą rozsądną opcję. Gdy tylko znajdą link, który wydaje się, że może doprowadzić do celu, istnieje bardzo duża szansa, że zostanie on natychmiast kliknięty.
Optymalizacja jest trudna i zajmuje dużo czasu. Satysfakcja jest bardziej efektywna.