Założenie swojej firmy od podstaw to duża odpowiedzialność i czasochłonny proces, którego efektów nie możemy być pewni. Nasz pomysł może okazać się strzałem w dziesiątkę lub kompletną klapą. Dla osób bardziej zachowawczych, chcących podjąć o wiele mniejsze ryzyko, powstała tzw. franczyza. Jej popularność w naszym kraju stale rośnie i nie jest to raczej nic dziwnego, ze względu na zalety biznesu, w ten sposób prowadzonego.
Czym jest franczyza?
Terminem franczyza określa się własny biznes, jednak pod znakiem dużej, rozpoznawalnej firmy, który już na samym początku stawia nas w lepszej pozycji na rynku. Dzięki temu mamy spora szansę uniknięcia poważnej walki o przebicie się ze swoimi usługami czy produktami. Nic jednak za darmo. Działając jako partner znanego przedsiębiorstwa, musimy co miesiąc uiszczać opłatę za taką możliwość. Poza tym, to co robimy w np. naszym sklepie, może realnie wpłynąć na wizerunek całej firmy, udzielającej nam franczyzy, więc narzucone nam są także standardy i reguły do spełnienia, by móc korzystać z chwały i prestiżu danej marki.
Podstawowe kryteria wyboru
By czerpać zadowalające profity z danej „gotowej koncepcji” działalności, winniśmy najpierw dokładnie przyjrzeć się konkretnej ofercie i sprawdzić czy jest to dla nas opłacalne, a może warunki są atrakcyjne jedynie dla franczyzodawcy. Nie mniejsze znaczenia mają tu również nasze predyspozycje i zainteresowanie daną branżą oraz chęć do stanowienia jej części na rynku. Kiedy już podejmiemy wstępna decyzje, co mniej więcej chcemy robić, uważnie wczytajmy się w warunki współpracy.
Opłata wstępna
Oczywiście by dostać pozwolenie na „podpięcie się” do danego szyldu znanej firmy, musimy zapłacić. Jest to jeden z najważniejszych kryteriów przy wyborze, jaki powszechnie stosujemy. Opłaty są tu naprawdę bardzo różne, czasami jednak się zdarza, że już na początku przerastają nasze możliwości. Często wybieramy więc te tańsze. Jak można zaobserwować, na naszym rynku próbuje się złamać tę barierę wejścia poprzez m.in.:
– uiszczenie opłaty wstępnej po jakimś czasie od rozpoczęcia działalności,
– rozłożenie jej na raty,
– wynajem potrzebnego do funkcjonowania sprzętu do czasu, kiedy firmę będzie stać na jego zakup.
Opłata franczyzowa
Opłata franczyzowa jest to suma, którą należy wpłacić co miesiąc (najczęściej) na konto franczyzodawcy. Jej naliczanie odbywać się może w dwojakim trybie:
– opłata stała (z góry znany koszt, który wystarczy pokrywać przez określony czas, by móc w spokoju prowadzić własna działalność),
– opłata zmienna (zależna od obrotu firmy, w przypadku sukcesu zwiększa się, a jeśli zarobimy mniej mnie zapłacimy; poza tym franczyzodawca ma tu wgląd w nasze księgi rachunkowe).
Wsparcie
Umowa franczyzowa może posiadać także dodatkowe profity, poza udzieleniem jedynie prestiżu danej firmy. Często zdarza się tak, że oprócz tego, współpraca oznacza także:
– szkolenia z zakresu prowadzenia firmy i obsługi klienta,
– pomoc przy wyborze i przygotowaniu lokalu,
– dostarczenie materiałów promocyjnych,
– pomoc w organizacji dostaw.
Warunki zerwania umowy
Zwykle znajdują się na końcu dokumentów, które podpisujemy, więc nie przywiązujemy do nich takiej wagi i wolimy skupić się na korzyściach, a to błąd. Wypadki losowe oraz wiele innych czynników mogą nas kiedyś zmusić do zerwania współpracy. Nie chcemy jednak, by było to kosztowne, więc pod tym względem winniśmy działać profilaktycznie. Funkcjonują w umowach franczyzowych tzw. minimalne okresy działalności – zapobiegawczy środek przed pochopnością w podejmowaniu decyzji, przez potencjalnych partnerów. Czasem pomimo zakończenia umowy trzeba dalej uiszczać opłaty za prowadzenie, nim nie minie wyznaczony termin minimalny. Najlepiej więc, jeśli w dokumentach, które podpisujemy, znajduje się zapis o wypowiedzeniu umowy w dowolnej chwili oraz racjonalny termin wypowiedzenia np. 3 miesiące.
Przy pisaniu artykułu korzystaliśmy z materiałów dostępnych w portalu nowybiznes.pl