Gdy senior(ka) choruje na osteoporozę

Jedną z najgroźniejszych chorób nękających ludzi w podeszłym wieku jest osteoporoza: nie daje ona żadnych objawów aż do momentu, w którym człowiek dozna pierwszego złamania w sytuacji z pozoru zupełnie niegroźnej, np. po upadku z łóżka. Zmiany następujące w kościach powodują, że chory jest niezwykle podatny na złamania, również te, które na długo lub wręcz na zawsze uniemożliwiają mu poruszanie się. Wielu starych ludzi, którzy doznali złamania kości udowej w związku z osteoporozą, umiera w ciągu zaledwie roku od wypadku.

Z tych powodów niezmiernie ważna jest opieka nad seniorami, zwłaszcza że tzw. densytometria, czyli badanie gęstości kości, pozwalające zdiagnozować osteoporozę, nie jest powszechnie wykonywane np. jako obowiązkowa profilaktyka. W stosunkowo dobrej sytuacji są osoby w podeszłym wieku żyjące w Europie Zachodniej, ponieważ stać je (lub ich rodziny) na płatną opiekunkę. W samych tylko Niemczech pracuje ok. 200 tysięcy takich opiekunek z Polski i stale poszukuje się nowych, np. na stronie avoria.com.pl/oferty-pracy.

W warunkach polskich seniorzy często żyją samotnie, jedynie nad częścią z nich ,opiekę sprawują ich rodziny. Co więcej, nie wszystkie leki skutecznie walczące z osteoporozą są w Polsce refundowane. Mimo to można zrobić wiele, by pomóc osobie starszej i chronić ją przez bardzo niebezpiecznymi urazami.

care-3031259_960_720

Najważniejsza jest dieta

Jesteśmy tym, co jemy – dotyczy to także naszych kości. Jeszcze zanim osiągniemy podeszły wiek, powinniśmy zapewniać organizmowi stały dopływ wapnia, będącego ich budulcem. Najważniejszym składnikiem diety zapobiegającej osteoporozie są więc produkty mleczne, a także ryby, w tym te z puszek, spożywane wraz ze szkieletami (szproty, sardynki etc.). Pomocne są produkty zbożowe, kasze, migdały, orzechy, ponadto niektóre warzywa (brokuły, kapusta) i owoce. To wszystko powinno się stale znajdować w naszym jadłospisie oraz na stole seniorki i seniora.

Co szkodzi chorym na osteoporozę

Bardzo niewskazane jest palenie tytoniu oraz alkohol. Niestety, kości mogą ulegać osłabieniu pod wpływem niektórych leków, zwłaszcza wpływających na krzepliwość krwi, uspokajających, przeciwpadaczkowych i sterydowych.

Ważna jest także – oczywiście dostosowana do wieku i indywidualnych możliwości – aktywność fizyczna, niech to będą choćby spacery. Gdy to możliwe, także jazda na rowerze, pływanie, wodny aerobik dla seniorów itp. Rzecz jasna, muszą to być zajęcia, które nie narażają uczestników na kontuzje, upadki etc.

Profilaktyka domowa

Znaczna część wypadków, jakim ulegają osoby starsze, ma miejsce w domu. Wraz z wiekiem zmniejsza się ogólna sprawność ruchowa, a wzrasta ryzyko upadku. Dom lub mieszkanie osoby w podeszłym wieku powinny więc być wyposażone w elementy zapobiegające kontuzjom. Trzeba po prostu uzmysłowić sobie, gdzie babcia lub dziadek, matka czy ojciec może się potknąć i upaść. Na pewno będzie to łazienka, w której przyda się mata antypoślizgowa w wannie lub brodziku prysznicowym, a także uchwyty pomagające wejść do kąpieli i wyjść z niej bezpiecznie. Warto też zadbać, by senior nie wychodził z domu, gdy spadł śnieg i na dworze jest ślisko. Liczy się wyobraźnia.

Może zainteresuje Cię także...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>