Czy wszystkie firmy potrzebują PR?

Public Relations

Wydawać by się mogło, że o public relations słyszeli już wszyscy. Wciąż jednak na rynku istnieją firmy, w których PR-em zajmuje się pani Krysia z księgowości lub zespół marketingowców, którzy nigdy nie napisali informacji prasowej, a cóż dopiero mówić o radzeniu sobie z kryzysem. Jak zatem wygląda nasza polska świadomość branży public relations i czy każda firma bezwzględnie potrzebuje pomocy zewnętrznej agencji?

Jak to robią na zachodzie

Wbrew pozorom, wciąż na świecie istnieją firmy, które funkcjonują na rynku bez wsparcia działu PR, a co dopiero zewnętrznej agencji, tłumacząc ten fakt tym, że zwyczajnie im nie ufają. I wcale nie jest to domena najmniejszych przedsiębiorstw! Jak pokazuje przykład Petera Hargreavesa, współzałożyciela spółki Hargreaves Lansdown, do kontaktu z prasą wystarcza mu pięciu managerów, którzy są ekspertami w poszczególnych dziedzinach jego działalności. Natomiast amerykański inwestor Warren Buffett, który zarządza Berkshire Hathaway, jako swoją osobę do kontaktu podaje asystentkę Debbie Bosanek. Wyżej wymienieni, a także Elon Musk (Tesla Motors, SpaceX) oraz Jon Moulton (Better Capital) niezbyt przychylnie podchodzą do współpracy z PR-owcami i sami wolą kontaktować się z mediami. Są to jednak na tyle charyzmatyczne postacie, że mogą sobie na taki ruch pozwolić. Reszta współpracuje z agencjami.

Jak sytuacja branży PR wygląda w Polsce?

Jeśli więc nie jesteś młody, przebojowy i nie nazywasz się Michał Sadowski (Bran24) lub Michał Barański (Grupa Wirtualna Polska), dla własnego dobra powinieneś zatrudnić kogoś, kto zajmie się obsługą PR Twojej firmy. Czy jednak każde liczące się na rynku przedsiębiorstwo musi korzystać z usług zewnętrznej agencji PR? Odpowiedź na to pytanie oczywiście uzależniona jest od tego, jak duża jest Twoja firma i czy potrzebna Ci cała agencja public relations, czy wystarczy jedynie specjalista PR zatrudniony na stałe do obsługi Twojego przedsięwzięcia. Skoro jednak PR w naszym kraju zaczyna rozwijać się tak płynnie i wciąż powstają nowe ścieżki docierania do mediów, klientów i otoczenia, a komunikacja interaktywna i wzrost liczby kanałów PR jest coraz większy, ciężej „przebić się” na rynku, to ktoś zajmujący się relacjami Twojej firmy wydaje się wręcz niezbędny do osiągnięcia sukcesu. Od Ciebie jednak zależy jak duży zespół zaangażujesz w tego typu działania. Badania pokazują jednak, że współpraca na linii klient – agencja układa się w Polsce całkiem nieźle, o czym świadczą stale rosnące liczby agencji PR na rynku. Może więc warto już dziś rozważyć taką ewentualność?

Uwaga! Wszystkie artykuły dotyczące usług, produktów medycznych chemicznych oraz wszelkiego typu suplementów mają charakter wyłącznie informacyjny. Informacje te przeznaczone są do badań naukowych – nie należy traktować ich jako porady, czy zachęty do kupna lub/i stosowania. Nasza serwis informacyjny nie ponosi odpowiedzialności za skutki jakie może przynieść stosowanie substancji opisywanych w artykułach

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>