Istnieje kilka nawyków, które niezależnie od szerokości geograficznej utrudniają skuteczną i efektywną pracę. Próba wyeliminowania ich to swoistego rodzaju praca nad własnym charakterem i słabościami. Jeśli uda nam się zredukować przynajmniej jeden zły nawyk, nasza praca stanie się nie tylko przyjemniejsza, ale i przyniesie lepsza efekty. Co więcej, poprawi nasze relacje z innymi, włącznie z szefostwem.
Emocjonalne podejście do pracy
Czasem się zdarza, iż praca, którą wykonujemy jest tak silnie związana z naszą osobą bądź zainteresowaniami, że automatycznie angażujemy się w nią bardziej. Wówczas może dochodzić do sytuacji zbyt emocjonalnego podejścia do pracy. Objawi się ono szczególnie wtedy, gdy nadejdzie kryzys, który należy przezwyciężyć. Osoby mocno emocjonalne mogą mieć z nim ogromny problem, przez co trudniej jest je zmotywować. W takich przypadkach warto robić sobie przerwy na zebranie myśli i nabieranie dystansu do zaistniałych sytuacji.
Prokrastynacja
Odciąganie obowiązków i powierzonych nam zadań na ostatnią chwilę pojawia się niemal w każdym zawodzie i nazywane jest prokrastynacją. Pojawia się ona zwłaszcza wtedy, gdy w naszym otoczeniu istnieje wiele rozpraszaczy uwagi. Eliminując je, sprawimy iż nasza praca będzie wykonywana sprawniej. Musimy jednak pamiętać, iż dzielenie obowiązków w oparciu np. o grafik bądź plan nie nosi znamion prokrastynacji. Jest to całkowicie normalne i pożądane zjawisko, które towarzyszy uporządkowanej pracy.
Plotkowanie
Plotkowanie nie tylko obniża jakość i szybkość pracy, lecz również może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji i spięć międzyludzkich. Im częściej ktoś plotkuje w naszym środowisku pracy, tym większe prawdopodobieństwo, iż w końcu zaistnieje konflikt. Najlepszym rozwiązaniem są szczere rozmowy w większym gronie pracowniczym oraz projektowanie zespołów w taki sposób, iż każda osoba ma w nimjasny i klarowny podział obowiązków oraz uprawnień.