Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w każdym sezonie wakacyjnym zdarza nam się słyszeć o biurach podróży, które zbankrutowały w szczycę sezonu, co przyniosło wiele problemów turystom uwięzionym na zagranicznych wczasach. Bankructwo biura nie jest jedynie kłopotem właściciela, ale również każdej osoby, która w danej firmie wykupiła sobie atrakcyjne wakacje. Aby nie doprowadzić do bankructwa, warto zadbać o to, by na każdym etapie prowadzenia działalności rozsądnie podejmować decyzje finansowe.
Bankructwa większości firm, także tych w branży turystycznej, związane są z postępującą niestabilnością finansową, która powoli, krok po kroku prowadzi do upadku. Zaczyna się zwykle niewinnie od nieopłaconych kilku faktur czy klientów, którzy zalegają z płatnościami. Jeśli jednak problem nie zostanie rozwiązany już w zarodku, będzie przez kolejne miesiące czy lata jedynie narastał. Prędzej czy później okaże się więc, że biuro podróży jest nie do uratowania.
Dbaj o firmowe finanse
Powodem bankructwa najczęściej jest zbyt lekkie podchodzenie do kwestii finansowych, a także współpraca z nieodpowiednimi kontrahentami. Jeśli prowadzimy biuro podróży wysyłające turystów gdzieś w Polskę czy zagranicę, trzeba mieć wszystkie kwestie dopięte na ostatni guzik. Jeśli mamy współpracujące hotele na helu lub w górach, a także w innych rejonach świata, powinny być to miejsca o dobrej renomie i wysokim poziomie usług. Biura podróży bankrutują często, gdy wysyłają klientów w niesprawdzone miejsca. Trzeba też zadbać o wszelkie płatności, aby odbywały się na czas. Najważniejsze, aby nie doprowadzić do dużych zaległości finansowych, gdyż wtedy o wiele trudniej jest z nich wyjść. Warto również zachować ostrożność w sytuacji, gdy sięgamy po różnego rodzaju kredyty czy pożyczki na rozkręcenie czy rozwijanie działalności. Trzeba mierzyć siły na zamiary i zawsze, jeszcze przed złożeniem wniosku, zrobić dobre kalkulacje i ocenić, czy faktycznie spłata kredytu nie będzie nadmiernym obciążeniem dla firmy.
Pomyśl o ubezpieczeniu na odpowiednich warunkach
Biura podróży, które bankrutowały do tej pory, zwykle dosyć lekko podchodziły do tematyki ubezpieczenia swojej działalności. Jeśli właściciel nie dopilnował ubezpieczenia, nic w tym dziwnego, że w razie jakichkolwiek problemów z funkcjonowaniem firmy czy niezadowolenia klientów, musi pokrywać wszelkie szkody czy straty z własnej kieszeni. Po kilku miesiącach czy latach takie działanie może doprowadzić do pogłębiających się problemów finansowych. Warto więc już na samym starcie działalności zadbać o współpracę ze sprawdzoną i renomowaną firmą ubezpieczeniową oraz wybrać taką polisę, która będzie odpowiadała indywidualnym oczekiwaniom i potrzebom. Owszem, dobre ubezpieczenie kosztuje i jest sporym wydatkiem, szczególnie dla młodej firmy, jest to jednak inwestycja w przyszłe bezproblemowe działania.