Jak oceniać kompetencje? Najpopularniejsza skala oceny stosowana podczas sesji Development Center.

1 (1)

Do diagnozy kompetencji, obserwowanych podczas sesji Development Center, mogą być stosowane różne skale oceny. Ważne, aby były spójne z innymi narzędziami funkcjonującymi w organizacji (takimi jak np. ocena 360). Najczęściej stosowaną skalą oceny jest tzw. uniwersalna pięciostopniowa skala obserwacyjna. Jakie są jej zalety?

  • Jak sama nazwa wskazuje, jest uniwersalna, a więc niezależna do stanowiska, profilu czy badanych kompetencji. Możną przy jej pomocy oceniać zarówno kompetencje menadżerskie, społeczne jak i specjalistyczne.
  • Jest łatwa i prosta w użyciu. Ograniczenie skali do pięciu poziomów powoduje, że staje się ona intuicyjna, zachowując jednocześnie wystarczająco dużo przestrzeni do zróżnicowania poziomów uczestników. Skala trójstopniowa powoduje, że osoby z poprawnymi i wyjątkowo wysokimi wynikami są niejako „wrzucane do jednego worka”. Podobnie osoby z wynikami skrajnie niskimi są oceniane podobnie ja te, które mają daną kompetencję na stosunkowo słabym poziomie, ale nie krytycznym poziomie. Z kolei skale posiadające siedem i więcej poziomów sprawiają, że czasami ciężko zaobserwować i opisać różnice między nimi, ponieważ są bardzo subtelne i mogą się nie ujawniać z całą swoją złożonością w warunkach sesji Development Center
  • Jest, podobnie jak klasyczna skala Likerta, symetryczna – a więc ma punkt środkowy, który stanowi dobry środek odniesienia. Pozwala to na dobre wystandaryzowanie wyników.
  • Opisy są jednoznaczne i umożliwiają precyzyjne rozgraniczenie między sąsiednimi poziomami. Np. poziom trzeci, w wielu projektach dla średniej kadry menadżerskiej bywa określany jako: „pozwalający na samodzielną i efektywną pracę z wykorzystaniem danej kompetencji podczas realizacji standardowych zadań na swoim stanowisku”, podczas gdy poziom drugi oznacza „potrzebę wsparcia i kontroli”, a poziom czwarty to: „wysoka sprawność także podczas realizacji zadań trudnych, nowych, niestandardowych”.

Czy skala ta ma zatem jakieś wady? Niestety tak, jej największą wadą jest zbytnie podobieństwo do szkolnej skali ocen, przez co uczestnicy, którzy otrzymali np. ocenę 3, świadczącą o pełnej sprawności i samodzielności na swoim stanowisku, czują się niekiedy skrzywdzeni, bo przecież „trójka to marna ocena”. Najlepszym wyjściem w takich sytuacjach bywa zatem stosowanie oznaczeń literowych od A do E.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>