Rynek opakowań produktów spożywczych rozwija się w Polsce bardzo energicznie. Wynika to ze zmiany warunków życia oraz coraz większych wymagań konsumentów. Producenci pragnący skutecznie konkurować na rynku ze swoimi produktami są zmuszeni do poszukiwania coraz to nowszych i bardziej atrakcyjnych rozwiązań. Od dawna wiadomo, że wpływ opakowań na sprzedaż produktu jest nie do przecenienia. Opakowania i etykiety są jednymi z podstawowych narzędzi marketingowych, służących do budowania marki. To w dużej mierze dzięki nim klient przywiązuje się do produktu.
Rola opakowań
Dawno minęły czasy, gdy opakowania miały spełniać jedynie funkcję ochronną, a etykieta była tylko nieciekawym dodatkiem. Obecnie opakowania muszą spełniać wiele wymagań i są opracowywane na podstawie szczegółowych badań. Aby oferowany produkt znalazł uznanie w oczach klienta i wyróżniał się spośród wielu innych dostępnych na rynku należy szukać innowacyjnych rozwiązań. Istnieje również tendencja by opakowania były nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale również jak najbardziej trwałe i wpływały na przedłużenie terminu ważności produktów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnie zmodyfikowanych materiałów.
Innowacyjne rozwiązania
W obecnej chwili dostępnych jest wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych dających producentom opakowań szerokie pole do popisu. Specjalistyczna drukarnia cyfrowa jest w stanie wykonać etykiety z niestandardowych materiałów o doskonałych właściwościach optycznych, mechanicznych oraz fizycznych.
Coraz częściej stosowanym zabiegiem jest na przykład tak zwane uszlachetnianie. Jego celem jest poprawa estetyki opakowania, jak również jakości znajdującego się na nim druku. Uszlachetnienie sprawia, że druk jest bardzie odporny na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne. Dzięki zastosowaniu podczas druku laminowania, specjalnych farb fluoryzujących lub złocenia produkty stają się wyjątkowe.
Opakowania a sprzedaż samoobsługowa
Na rynku konsumenci stykają się z ogromną ilością najróżniejszych opakowań. Wielokrotnie mają oni duży problem z dokonaniem wyboru podczas zakupów. Przeprowadzone badania wskazują na to, że w większości przypadków klienci ostateczną decyzję podejmują bezpośrednio przy półkach sklepowych. Jeśli weźmiemy pod uwagę ogromny wzrost znaczenia sprzedaży samoobsługowej w naszym kraju w ostatnich latach, okaże się, że rola opakowań jako narzędzia marketingowego jest kluczowa.